Του Κ.Μπογδανίδη
Ήδη μια μεγάλη ισπανική εταιρεία ζητά να μάθει λεπτομέρειες και τιμές για να…φτιάξει μια μεγάλη ελεύθερη ζώνη , η BP ζήτησε κατευθείαν διαπραγματευση με το υπουργείο και την ίδια ώρα μαζί με τους Κορεάτες, Κινέζους κα δήλωσαν ενδιαφέρον και οι…Τούρκοι!
Το ξαφνικό ενδιαφέρον δεν ήταν και τόσο…ξαφνικό για τον Οργανισμό Λιμένος που έβλεπαν το τελευταίο διάστημα ότι οι ξένοι ζητούσαν πληροφοριακό υλικό και συγκεκριμένα στοιχεία . Στην πραγματικότητα δεν περίμεναν όμως να έχει τέτοια ζήτηση το λιμάνι μας και γι’αυτό το συνδέουν και με την γνωστή ιστορία των πετρελαίων- φυσικού αερίου.
Είναι γνωστό σε κύκλους του υπουργείου ότι η ΒP είχε προσεγγίσει και τον κ.Παπακωσταντίνου, αλλά και τον κ.Χρυσοχοϊδη και τους άλλους αρμόδιους υπουργούς για να εκδηλώσει το ενδιαφέρον γενικά για το λιμάνι και ήδη οι άνθρωποί της αναζητούν φόρμουλα συνεργασίας με την ελληνική Πολιτεία.
Ωστόσο, αποκορύφωμα αυτής της προσπάθειας είναι η συνεργασία που έχει καταρχήν ζητήσει μεγάλη ισπανική εταιρεία η οποία ενδιαφέρεται για ελεύθερη ζώνη ενόψει ‘ανακατατάξεων στην περιοχή’!
Ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΗ κ.Μπρας υπόψιν του οποίου θέσαμε την πληροφορία απάντησε ότι ΄όντως υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον από την συγκεκριμένη ισπανική εταιρεία’, αλλά δεν θέλησε να δώσει καμία λεπτομέρεια επισημαίνοντας ότι ‘είναι πρόωρο να πούμε οτιδήποτε’.
Ωστόσο, οι πληροφορίες σχετικά με τη δημιουργία ελεύθερης ζώνης στο λιμάνι του Ηρακλείου επιμένουν. Και μάλιστα φαίνεται πως είναι πιο ισχυρή περίπτωση από όλα τα άλλα λιμάνια εάν ‘τρέξουν’ οι διαδικασίες για τα κοιτάσματα νοτίως της Κρήτης και με δεδομένα τα κοιτάσματα ανατολικά του νησιού (ΑΟΖ Κύπρου, Ισραήλ κλπ)
Επιπροσθέτως οποιαδήποτε ‘παρέμβαση’ από άλλο ελληνικό λιμάνι δεν έχει τύχη, όπως λένε, αφού η Θεσσαλονίκη και πιο μακριά είναι και πιο ακριβή στα τιμολόγια, ενώ ο Πειραιάς παρουσιάζει τέτοια κίνηση που οι καθυστερήσεις τον καθιστούν…απαγορευτικό για τέτοια δουλειά.
Οι Τούρκοι
Στο όλο παιγνίδι πάντως εμφανίζονται δυνατά και οι Τούρκοι αν και το αρχικό τους ενδιαφέρον μοιάζει να περιορίζεται στον τομέα της αναψυχής. Θυμίζουμε ότι πριν λίγες ημέρες σίγουρος πως θα αγοράσει 4 μαρίνες στην Ελλάδα εμφανίστηκε ένας τούρκος μεγιστάνας, ο κ. Φερίτ Σακένκ, που κατέχει έναν από τους μεγαλύτερους ομίλους της Τουρκίας την «Doğuş Holding». Σε συνέντευξή του στην εφημερίδα Vatan αφού έκανε αναφορά σε 2 μαρίνες που έχει αγοράσει στην Κροατία συνέχισε τονίζοντας πως « τους επόμενους μήνες θα αγοράσουμε 4 μαρίνες στην Ελλάδα» και η μία από αυτές στην Κρήτη.…
Είναι επίσης γνωστό ότι τη διαδικασία ιδιωτικοποίησης 12 ελληνικών λιμανιών παρακολουθούν με μεγάλο ενδιαφέρον δύο από τους ισχυρότερους επιχειρηματίες της Τουρκίας. Το ενδιαφέρον τους εστιάζεται σε μεγαλύτερο βαθμό στην Κρήτη
και την Βόρειο Ελλάδα και όχι στον Πειραιά .
Το ενδιαφέρον, σύμφωνα πάντα με τις σχετικές πληροφορίες, αποδίδεται στους δισεκατομμυριούχους Nihat Ozdemir και Sezai Bacaksiz που ελέγχουν τον κατασκευαστικό όμιλο Limak Holding AS. Η Limak δραστηριοποιείται σε μεγάλα έργα εντός και εκτός Τουρκίας, στην ενέργεια (μεγάλα υδροηλεκτρικά και ανανεώσιμες), στα λιμάνια, τα αεροδρόμια, την τσιμεντοβιομηχανία (11
μονάδες), τις συμμετοχές και τα ξενοδοχεία. Ο όμιλος που διαθέτει τεράστια επιρροή στην ευρύτερη περιφέρεια της νοτιοανατολικής Ευρώπης και της Μέσης Ανατολής κινείται επιθετικά στις τελευταίες ιδιωτικοποιήσεις μονάδων
παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας αλλά και στις κατασκευές ενώ πριν από λίγες ημέρες αγόρασε έναντι 372 εκατομμυρίων δολαρίων το λιμάνι της Αλεξανδρέττας (Iskenderun).